ПОПЕРЕДНИКИ ТА ЛІДЕРИ ПОСТМОДЕРНІСТСЬКОГО РУХУ (Р. ВЕНТУРІ, Ч. ДЖЕНКС, Р. БОФІЛЛ, М. ГРЕЙВЗ ТА ІНШ.)

Автор(и)

  • Наталія Василiвна Новак Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова https://orcid.org/0000-0001-6209-4469
  • Анна Сергіївна Мартиненко Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова https://orcid.org/0009-0001-1266-4459

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.10

Ключові слова:

постмодернізм, традиція, архітектурна теорія, семантика, синтактика ордерна система

Анотація

Метою статті є концепції провідних майстрів постмодерністського руху. У статті зосереджено увагу на дослідженні становлення постмодернізму, яке пов’язане з творчістю нового покоління американських архітекторів кінця 1960–1970-х років. Лідери постмодерністського руху відкрили шлях для нових творчих пошуків і методів. Характерною рисою архітектури постмодернізму останньої третини ХХ століття стала поява нової образності, різноманітності авторських технік і почерків і пошук нових композицій, форм і просторових рішень. Незважаючи на відмінність у трактуваннях, в основі творчості лежав діалогічний художній метод, який зародився в кінці 1960–70-х рр., що дозволяв знайти нові виразні засоби повернення архітектурі якостей метафоричності та символічності. Архітектори-постмодерністи створили багаточисельні проекти в сучасній архітектурі, яка збагатилась історичними асоціаціями та новими методами мислення, такими як полілог і діалог. У статті показано, що зародження нових поглядів і концепцій у сфері архітектури у межах 1960-х–1970-х років не було локальною трансформацією в професії, але відбувалося на тлі глобальних змін загальної культурної ситуації та когнітивного повороту в науці, які створили нову загальнометодологічну основу уявлень. Метод історико-генетичного дослідження дозволили вивчити в двох основних станах: еволюційному (диахронія) та структурному (синхронія). Такий метод дослідження дозволить збудувати системне уявлення про архітектури постмодернізму та порівняти її параметри на різних етапах еволюції. А композиційний і семіотичний аналіз дозволить виявити зміни в семантиці, методах та прийомах в роботах американських і європейських архітекторів. Показано, що залежно від особистих уподобань різні архітектори в своїх теоретичних роботах і творчій практиці по різному співвідносять область вираження (композицію) і область змісту (конвенціональний набір значень).Визначено, що системний розгляд архітектурної практики 60-х–70-х років ХХ століття крізь призму структурної лінгвістики та семіотики, проведений Ч. Дженксом, дав поштовх для її осмислення як цілісного явища культури, проте не стало універсальною методологічною основою для побудови загальної архітектурної теорії та практики постмодернізму.

Посилання

Jencks C. Iconic Buildings: The Power of Enigma. London: Frances Lincoln, 2005. P. 192.

Jencks C. Critical Modernism. Where is Post-modernism Going. Chichester : John Wiley & Sons Ltd, 2007. P. 240.

Stern R., Davidson C. Architecture on the Edge of Postmodernism : Collected Essays, 1964-1988. New Haven.: Yale University Press, 2009. Р. 216

Krier L. The Architecture of Community. Washington : Island Press, 2009. Р. 459.

Venturi R. Complexity and contradictions in architecture. New York : Museum of Modern Art, 1966. Р. 136.

Черкес Б.С., Лінда С.М. Архітектура сучасності. Остання третина ХХ-початок ХХІ століть. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2010. С. 380

Новак Н. В. Інтерпретації ордерної мови в архітектурі постмодернізму : дис. … кандидата архітітектури : 18.00.01. Харків, 2019. 273 с.

Ricardo Bofill: Visions of Architecture, editors Gestalten, Ricardo Bofill, Pablo Bofill, Berlin: Die Gestalten Verlag, 2019. P. 300.

Ремізова О. І., Новак Н. В. Семантика ордерної мови в архітектурі постмодернізму другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Науковий вісник будівництва, ХНУБА. 2019, т. 98, № 4, С. 137–147. URL: https://vestnik-construction.com.ua/images/pdf/4_98_2019/23.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-06

Як цитувати

Новак, Н. В., & Мартиненко, А. С. (2025). ПОПЕРЕДНИКИ ТА ЛІДЕРИ ПОСТМОДЕРНІСТСЬКОГО РУХУ (Р. ВЕНТУРІ, Ч. ДЖЕНКС, Р. БОФІЛЛ, М. ГРЕЙВЗ ТА ІНШ.). Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 84–88. https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.10