ДЕРЖПРОМ У ХАРКОВІ: СЦЕНАРІЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ПАМ’ЯТКИ МОДЕРНІЗМУ В КОНТЕКСТІ ЕВОЛЮЦІЇ ІНЖЕНЕРНОГО МИСЛЕННЯ ТА ОХОРОНИ ІСТОРИЧНОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.5Ключові слова:
Держпром, модернізм, реабілітація, інженерне мислення, архітектурна спадщина, системний підхідАнотація
У статті здійснено комплексне дослідження будівлі Держпрому (м. Харків) в контексті еволюції інженерного мислення та стратегій збереження модерністської спадщини. Метою є аналіз сучасних сценаріїв реабілітації пам’яток модернізму з урахуванням чинного національного та міжнародного законодавства та визначення їх практичної застосовності до будівлі Держпрому. Аналітичною основою стала концепція еволюції інженерного мислення ХХ–ХХІ століть – від технократичних підходів класичного модернізму до міждисциплінарних і сталих методів сучасності. Проведено історико-генетичний аналіз п’яти ключових етапів формування та переосмислення інженерних рішень і підходів, які визначили розвиток будівлі. Ці етапи ілюструють зміну парадигм – від авангардного конструктивізму до сучасних концепцій, які розглядають Держпром як багатовимірний об’єкт культурної спадщини, що потребує комплексного підходу до збереження та оновлення.Автори розглядають п’ять підходів до інженерного мислення – науковий, системний, середовищний, еволюційний і сферний – які визначають відповідні методи, технології та стратегії втручання у пам’ятку.У практичній частині статті розглянуто чотири сценарії реабілітації будівлі: консервація, реставрація з адаптацією, повна ревіталізація та створення інтегративної цифрової моделі із застосуванням BIM та AR/VR-технологій. Оцінка кожного сценарію базується на комплексних критеріях: збереження архітектурної автентичності, відповідність чинному правовому полю, потенціал повторного функціонального використання та можливості технологічного оновлення. За результатами порівняльного аналізу найбільш збалансованим і перспективним сценарієм визнано реставрацію з адаптацією, що забезпечує оптимальне поєднання збереження цінності об’єкта і його актуалізації в сучасному міському середовищі. Окрім того, підкреслюється важливість і перспективність застосування цифрових технологій як ефективного інструменту популяризації модерністської спадщини і формування нової культурної інфраструктури, що відповідає викликам часу.
Посилання
МКСК. Держпром після атаки: що відомо про стан пам’ятки після російського удару. Міністерства культури та стратегічних комунікацій. URL: https://mcsc.gov.ua/news/derzhprom-pislya-ataky-shho-vidomo-pro-stan-pamyatky-pislya-rosijskogo-udaru/ (дата звернення: 02.07.2025).
UNESCO. Ukraine: 20 cultural properties receive enhanced protection by UNESCO’s Second Protocol to the 1954 Hague Convention. UNESCO. URL: https://www.unesco.org/en/articles/ukraine-20-cultural-properties-receive-enhanced-protection-unescos-second-protocol-1954-hague.
Про охорону культурної спадщини : Закон України від 08.06.2000 № 1805-III : станом на 14 груд. 2024 р. Відомості Верховної Ради України. 2000. 8 черв. С. 333. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-14#Text (дата звернення: 04.07.2025).
ICOMOS. The Valletta principles for the safeguarding and management of historic cities, towns and urban areas. ICOMOS CIVVIH – ICOMOS International Committee on Historic Cities, Towns and Villages. URL: https://civvih.icomos.org/wp-content/uploads/2022/03/Valletta-Principles-GA-_EN_FR_28_11_2011.pdf (date of access: 30.06.2025).
Nara Conference on Authenticity in Relation to the World Heritage Convention (1994 Nara, Japan). Nara conference on authenticity in relation to the world heritage convention: proceedings, Nara, Japan, 1-6 November, 1994. Trondheim, Norway : Tapir Publishers, 1995. 427 p. URL: https://whc.unesco.org/archive/1994/whc-94-conf003-inf8e.pdf.
Shilo A. V. Gosprom ensemble in Kharkiv and the concept of modern style. DOCOMOMO Journal. 2024. No. 70. P. 18–26. URL: https://doi.org/10.52200/docomomo.70.03 (date of access: 02.07.2025).
Швиденко О. Цінність та збереженість пам’яток архітектури 1910–1940-х років, що внесено до списку всесвітньої спадщини. Науковий вісник будівництва. 2014. Т. 76, № 2. С. 10–14. URL: https://svc.kname.edu.ua/index.php/svc/article/view/1493.
Rusanova M., Maimeskul O. Modernist monuments of freedom square in Kharkiv. DOCOMOMO Journal. 2024. No. 70. P. 36–43. URL: https://doi.org/10.52200/docomomo.70.05 (date of access: 30.06.2025).
Antonenko N., Deriabina O. Preservation of monuments of modern architecture in Ukraine (1990–2010). Wiadomości Konserwatorskie. Journal of Heritage Conservation. 2020. Vol. 62. P. 7–15. URL: https://repozytorium.biblos.pk.edu.pl/redo/resources/43552/file/resourceFiles/AntonenkoN_PreservationMonuments.pdf.
Didenko K., Gella O. Architecture of the administrative centre of Kharkiv, the capital – laboratory for the creation of the New Man: from concept to implementation. Budownictwo i Architektura. 2024. Vol. 23, no. 4. P. 005–023. URL: https://doi.org/10.35784/bud-arch.5886 (date of access: 30.06.2025).
Remizova О. Composition methods of the Soviet architectural avant-garde. DOCOMOMO Journal. 2024. No. 70. P. 28–35. URL: https://doi.org/10.52200/docomomo.70.04 (date of access: 30.06.2025).
Kairamo M., Mustonen T. The Restoration of Central City Alvar Aalto Library in Vyborg. DOCOMOMO Journal. 2013. No. 49. P. 73–77. URL: https://doi.org/10.52200/49.a.bytce7dn (date of access: 30.06.2025).
Markgraf M. Bauhaus and Ulm school of design pedagogy towards the creation of a global design. Global Design. 2012. No. 47. P. 12–19. URL: https://doi.org/10.52200/47.a.foko3wun (date of access: 30.06.2025).
Kelly O. Plan shelved to protect Central Bank building. The Irish Times. URL: https://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/plan-shelved-to-protect-central-bank-building-1.3080273 (date of access: 30.06.2025).
Baik A. The use of interactive virtual BIM to boost virtual tourism in heritage sites, historic Jeddah. ISPRS International Journal of Geo-Information. 2021. Vol. 9, no. 10. 577. URL: https://doi.org/10.3390/ijgi10090577.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.