ЗОБРАЖАЛЬНІ ПРИНЦИПИ У ХУДОЖНІЙ ВІЗУАЛЬНОСТІ КИТАЙСЬКОГО СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА: ВІД ЖИВОПИСНОЇ НОРМИ ДО ДИЗАЙН-ПРАКТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.21Ключові слова:
дизайн, образотворче мистецтво, сучасне мистецтво та дизайн Китаю, зображальні художні принципи, пейзажАнотація
Стаття присвячена аналізу зображальних художніх принципів у китайському сучасному мистецтві та дизайні як поняттєвої проблематики. Автори розглядають універсальний підхід в китайському дискурсі про мистецтво як один із центральних щодо репрезентації художньої візуальності. Саме цим, за висновком авторів, можна пояснити прискіпливу увагу дослідників до зображальних художніх принципів, що складають основу і для створення, і для інтерпретації художнього твору. За результатами проведеного дослідження автори визначають дві тенденції. По-перше, зображальні художні принципи розглядаються китайськими вченими в якості системного явища, яке визначає загальний розвиток образотворчого мистецтва та впливає на суміжні художні «території», зокрема дизайну, пластичних мистецтв, а в більш широкому сенсі – художньої візуальності як такої. По-друге, автори звертають увагу на актуальність проблематики наслідування та репрезентації природи, яка мотивує до пошуку та формулювання художніх норм. Це стосується як тих зображальних принципів, що мають традиційне походження (наприклад, принцип «візуального балансу» або типологія «порожніх» просторів), так і новітніх явищ, що увійшли до візуальної художньої культури Китаю як ознаки модернізації (приміром, принципи унормування образних структур або у трансформованому варіанті зображальний принцип «різноманітності та єдності»). Усе зазначене обумовлює помітну увагу до проблематики пейзажу як в жанровому контексті, так і в межах візуальної репрезентації образів природи та ландшафтів в дизайні інтер’єру, просторових або середовищ них рішеннях.
Посилання
令狐彪. 形象· 符号· 语言—中国画艺术语言初探. 美术/ [Зображення, Символ, Мова – Попереднє дослідження художньої мови китайського живопису]. 1985. № 5.
邹少灵.浅析中国画构图中的取势. 湖南人文科技学院学报. [Короткий аналіз потенціалу в композиції китайського живопису]. 2008. № 3. С. 103–104.
宋晓. 浅谈中国画构图的形式美. 大众文艺. [Розмова про формальну красу композиції китайського живопису]. 2012.
叶华. 论中国画的用笔. 美术观察. [Про використання пензля в китайському живописі]. 2016. №3. С. 84–87 .
徐卫.论材料与中国画的创新. 南京艺术学院学报: 美术与设计版. [Про матеріали та інновації китайського живопису]. 1993. № 3. С.12–15.
林木. 现代主义与 20 世纪上半叶中国画 “进步” 之定性. 艺术探索. [Якісний аналіз модернізму та «поступ» китайського живопису першої половини ХХ століття]. 2019. № 33(1). С. 6–12.
周辉鹰. 浅谈中国画的特点与艺术规律. 湖北师范学院学报: 哲学社会科学版. [Говорячи про характеристики та художні правила китайського живопису]. 2001. № 21(2). С.10–13.
李占成. «艺法自然» 是中国画发展的艺术规律. 青少年日记 (教育教学研究). [«Художній підхід до природи» — мистецька закономірність розвитку китайського живопису]. 2012. №11.
李群. 以多样统一艺术规律指导中国画创新. 诗潮. [Керівництво інноваціями китайського живопису з різноманітними художніми правилами]. 2014. №11. С. 109–111.
赵敬之. 试论中国画的艺术特点. 河北民族师范学院学报, [Про художні особливості китайського живопису].1993. № S1. С. 46–50.
李峰. 中国画构图法则. 广西美术出版社. [Правила композиції китайського живопису]. 2005.
王石礅. 从《中国画构图》 所想到的. 职业时空. [Думки з «Китайської композиції живопису»]. 2007. №3(08S). С. 53–55.
黄培杰. 视觉均衡. 力度美—谈中国画线条的组织规律. 吉林师范大学学报: 人文社会科学版. [Візуальний баланс і потужна краса — Про закон організації ліній китайського живопису]. 1993. № 2. С. 98–100.
胡勃. 谈中国画的线描艺术. 美术向导. [Про мистецтво малювання ліній китайського живопису]. 2008. №4. С. 9–20.
王静. 中国画构图中均衡关系的再认识. 美术界. [Визнання співвідношення рівноваги в композиції китайських картин]. 2015. №5. С. 99–101.
汤胜华, & 金梦. 浅析中国 乡土油画构图形式语言的审美特征. 艺术教育. [Короткий аналіз естетичних особливостей формальної мови китайського сільського живопису олією]. 2016. № 1. С. 267–270.
魏超玉. 当代中国画构图特点新探. 江西理工大学学报. [Нове дослідження характеристик сучасної композиції китайського живопису]. 2014. №35(6). С. 85–89 .
刘怡果. 中国画构图样式与审美内涵. 文艺研究. [Стиль композиції китайського живопису та естетична конотація]. 2007. №9. С. 163–165.
徐芳, & 张华静. 形式和空间: 现代中国画构图的特征及法则. 广西师范大学学报: 哲学社 会科学版. [Форма і простір: характеристики та правила композиції сучасного китайського живопису]. 2011. №47(3). С. 34–37.
謝其昌 (2015). 論油畫的材料發展談繪畫技法的形式與演變. 美學與視覺藝術學刊 [Про розвиток матеріалів для олійного живопису та про форму та еволюцію технік живопису]. 2015. № 7. С. 35–49.
朱明. «师法自然» 对当代室内设计的影响——由苏州园林得到的启示. 大众文艺: 学术版 [Вплив «навчання у природи» на сучасний дизайн інтер’єру — натхнення від садів Сучжоу]. 2011. № 21. С. 76–77
赖晓迪. 关于室内设计的风格与流派探讨. 大众文艺: 学术版. [Про стилі та школи дизайну інтер’єру] 2013. №6. С. 68–71.