ЗМІНИ У ПАРАДИГМІ КИТАЙСКОГО ПЕЙЗАЖНОГО ЖИВОПИСУ (КІНЕЦЬ 1970-Х – ПОЧАТОК 1990-Х)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.3

Ключові слова:

пейзаж у китайських художників, образотворче мистецтво Китаю в кінці ХХ століття, новітні впливи у китайському мистецтві

Анотація

За різними причинами, починаючи від історико-культурного розвитку Китаю, саме зображення пейзажу посідало чільне місце у китайському образотворчому мистецтві. Це призвело до того, що пейзаж у мистецтві ставав «заручником» не тільки художніх але й політичних експериментів і змін, які відбувалися в країні, у тому числі після 1949 року, тобто утворення КНР. Відповідно, коли наприкінці 1970-х років у Китаї знову змінилася політична ситуація і починаються процеси, які називають лібералізацією країни і навіть порівнюють з проривом із новітнього періоду «ізоляції», це одразу впливає і на розвиток мистецтва. Пейзаж не є виключенням. Звісно, на цей період у мистецтві Китаю, який охоплює кінець 1970-х – 1990-ті роки, звертає увагу будь-який науковець, що досліджує перетворення у китайському мистецтві в його новітній історії. Активно цікавлять ці процеси і тих мистецтвознавців в Україні, хто займається дослідженнями китайського мистецтва у відповідний період. Однак, на наш погляд, самі ці процеси в українському мистецтвознавстві розглядають лише у першому наближенні. Для більш глибокого їх розуміння є потреба у залученні новітніх публікацій безпосередньо китайських дослідників, для того щоби порівнювати погляд зсередини процесів із їх зовнішньою аналітикою. Виходячи з цього, до даної публікації залучено аналіз саме таких наукових праць сучасних китайських дослідників. Так Бао Фушен та Лі Цзюань розглядають перетворення у китайському мистецтві в цілому у названих хронологічних межах. Лі Вейфань концентрується на розвитку мистецтва в одній з центральних китайських провінцій. Чанг Сіньюань описує трансформації пейзажного мистецтва у 1980-ті роки, а далі цю тему, також з фокусом на регіональних особливостях, і продовжуючи на 1990-ті роки, розвивають Лі Цзіньї і Тан Іпін.

Посилання

包福生.当代中国风景油画的艺术语言研究.云南师范大学出版社.昆明市.2015年第04期 .50页 [Бао Фушен. Художня мова сучасного китайського олійного пейзажного живопису. Юньнанський університет. 2015. Вип. 4. 50 с.].

李伟凡.20世纪90年代以来新疆风景油画的绘画语言研究. 新疆艺术学院出版社.乌鲁木齐市。2020年第08期.63页 [Лі Вейфань. Дослідження художньої мови пейзажного олійного живопису в провінції Сінцзян у 1990-ті роки. Сінцзянська академія мистецтв. 2020. Урумчі. 2020. Вип. 8. 63 с.].

李静怡.朝戈风景画的艺术风格研究.陕西师范大学出版社.西安市.2024年第09期.57页 [Лі Цзіньї. Дослідження художнього стилю пейзажного живопису Чао Ге. Педагогічний університет Шеньсі. 2024. Вип. 9. 57 с.].

李娟.论“85 新潮美术运动”.武汉大学出版社.武汉市.2024年第12期.207页 [Лі Цзюань. Про художній рух «85 «Нових хвиль»». Уханський університет. 2024. Вип. 12. 207 с.].

唐 一 平.20世纪80-90年代黄河题材油画作品研究.西北师范大学出版社.兰州市.2023年第 02期 .63页 [Тан Іпін. Дослідження теми «Жовтої ріки» (Хуанхе) в олійному живописі 1980 – 1990 рр. Північно-Західний педагогічний університет. 2023. Вип. 2. 63 с.].

常心愿. 20世纪80年代以来山水画现代转型研究.云南师范大学出版社.昆明市.2021年第08期.63 页 [Чанг Сіньюань. Сучасні трансформації у пейзажному живописі з 1980-х років. Юньнанський педагогічний університет. 2021. Вип. 2. 63 с.].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-15

Як цитувати

Ван, Ц. (2025). ЗМІНИ У ПАРАДИГМІ КИТАЙСКОГО ПЕЙЗАЖНОГО ЖИВОПИСУ (КІНЕЦЬ 1970-Х – ПОЧАТОК 1990-Х). Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 28–34. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.3